HENDAK TERUS KALAH ATAU BANGKIT UNTUK MENANG?

by - 5:40 PM

ALLAH telah atur sebaiknya. Walaupun apa yang kita usahakan gagal. Mulai sekarang kita telah pasrah. Mungkin belum tiba masanya, moga ALLAH bantu kita untuk lebih sabar lagi. Namun, apa yang kita harapkan memang mungkin tak akan menjadi milik kita, moga ALLAH beri kita kekuatan menerima kenyataan ini dan memilih kita berbahagia di Akhirat nanti. Semakin bertambah usia, kita harus dipaksa menjadi kuat. Bukan kerana masalah yang semakin padat, tapi babak baru kita mengenal Dunia yang sebenarnya.  



Hidup memang selalu dengan teka-teki baru, ada saja hal diluar kawalan kita. Semakin dewasa itu, kita harus mampu mengawal emosi dan mengurangkan ego. Beginilah perjalanan manusia, akan ada saja fasa hidup yang mengoncangkan jiwa, kehilangan pegangan, kehilangan kepercayaan, kehilangan seseorang yang kita sayang. Apa saja takdir, kita harus terima agar hati kita tenang dan jiwa kita lapang. Batas akhir dalam perjuangan yang belum kita mampu ialah ikhlas. Tak apa, perlahan-lahan kita belajar mengikhlaskan.   

Boleh jadi, setiap kesedihan yang terjadi adalah pintu yang ALLAH bukakan untuk memperbaiki Akhirat kita. Sampai hari ini hati kita masih sesak, tak apa-apa. Kita masih mampu mengusahakan lagi, kan kita ada hari esok?. Sungguhpun isi kepala kita masih berpusing ligat memikirkan kerasnya kehidupan, katakan pada hati tak apa-apa hari ni masih gagal, walaupun sudah buat yang terbaik. Jika esok masih diberi waktu, itu tandanya ALLAH mahu melihat kita menjadi lebih baik lagi.   

Hidup itu adalah sebuah pilihan. Jika saat ini kita kalah, maka kita harus memilih apakah akan terus kalah atau bangkit untuk menang? Jika kita memang kalah, maka janganlah biarkan kekalahan berlama-lama dalam diri kita. Jangan biarkan kekalahan lebih dari sehari menyelimuti diri kita. Segera bangkit dan kembali rebut kemenangan hari esok. Disetiap kesulitan pasti ada kemudahan. 




Jika kita mampu memahami apa yang sedang terjadi dalam hidup, pejamkan mata dan tarik nafas dalam-dalam dan katakan "Yaa ALLAH aku tahu ini semua perancanganMu, tolong bantu aku melaluinya"

Credit: Rohana Saad

Kak Gie doakan yang sudi membaca kata-kata motivasi ingin terus kuat jalani hidup dengan Syukur. Kita selalulah memandang duniadari mata hati yang penuh rasa syukur, membuat semua terlihat indah dan membahagiakan. Teruskan hidupmu yang hebat dengan penuh syukur, bahagia dan mendamaikan.

Terus bangkit jika jatuh, terus bangkit jika tersungkur. Jalan pernah pernah Putus asa dengan hidup. Kerana ia adalah jalan untuk mencapai kebahagiaan. 


#Blogmegashaklee

#shakleethrive2023

#shakleetriumph2023




(Gie Fauzieyah)
PM,Whatsapp : 013-982 2721
ID Shaklee: 912406
Emel:giefauziah@gmail.com
Facebook : Giefauzieyah


Konsultansi sebelum dan selepas pembelian akan diberikan Secara PERCUMA kepada Anda! semestinya TAWARAN harga menarik dari saya.


You May Also Like

0 comments