Tips Kurus dengan Cepat

by - 12:19 PM

Tips kurus dengan cepat | pergh! Bila sebut cepat semua cerah biji mata, laju je NAK. Yela, dunia sekarang semua nak cepat betul tak? Kedai pun sekarang banyak yang drive-thru.Tambah pulak tak sampai seminggu je lagi nak raya. Haaa, nak kurus cepat tak? Offcourse mesti ramai yang excited. Terutamanya perempuan. Betul tak?


Sebenarnya tiada jalan pintas untuk kurus. Sangat mustahil nak hilangkan 10kg dalam tempoh sebulan. Kerana 10kg yang kita bina dengan pertambahan berat badan bukan tempoh masa yang singkat. Betul tak? Tapi, sebenarnya emosi kita bergantung kepada apa yang kita fokuskan.

Fokus kepada perkara yang menyeronokkan perjalanan turun berat badan akan lebih enjoy dan gembira.

FOKUS 80% PEMAKANAN, 20% SENAMAN


Ramai je yang fokus 100% kat senaman (100% yang menyumbang hanya 20% je untuk turun berat badan) dan abaikan apa yang mereka masukkan dalam mulut jika 80% yang menyumbang kepada turun berat badan.

Lepas tu complain, kenapa berat tak turun. Jika boleh exercise maksimum 1-2 jam sehari, tapi apa yang kita buat lagi 20 jam (selain tidur) tu, yang mostly penuh dengan waktu makan dan bekerja tu yg kena jaga. Kadang-kadang sambil kerja pon bole jugak masuk makanan dalam mulut kan.

So fokus dulu 80% apa yang uolls makan kemudian add on dgn 20% exercise, u will get 100% with right mindset. Ini kita panggil cara bijak dan betul untuk turun berat badan. Kita akan happy dan enjoy bila faham cara betul.
 
                                                      


80% pemakanan:

  • Air kosong secukupnya
  • Makan seimbang cukup karbo sihat, protein sihat dan serat ikut portion
  • Makan ikut keperluan kalori 20% exercise. Jika takde masa exercise, takde masalah.
Fokus dulu 80% yang paling penting.


Key point utama nak kurus mudah je sebenarnya. 2 benda yang kita kena buang atau kurangkan dalam pemakanan kita iaitu GULA dan KARBOHIDRAT.Tips paling penting untuk yang cuba turunkan kadar gula dalam darah/diabetic. Elakkan gula juga sangat bagus sebenarnya untuk yang nak turunkan berat. Mulakan dengan berhenti minum air manis. Kalau tak mampu berhenti, kurangkan. Tetapi Gie sendiri memang kurangkan minum air manis dengan gantikan dengan air kosong, air lemon tanpa gula, green tea, coffee o kosong.

Beberapa tips untuk konsisten dalam diet terutamanya kepada anda yang baru start diet:

  1. Tak perlu fikir pasal berat badan sangat. Bila start diet tu kita dah mula jaga kesihatan.Kalau kurus tapi tak jaga diet pun tak jaga kesihatan juga.
  2. Timbang berat badan sekali seminggu je masa diet sebab berat badan tak turun dengan cepat dalam sehari. Semangat untuk diet mungkin tak konsisten kalau tengok berat tak turun dalam sehari.
  3. Kalau tak mampu juga konsisten, cari coach untuk pantau pemakanan.
  4. Jangan malu untuk jaga pemakanan. Abaikan sindiran orang tentang menu diet kalian.
  5. Kalau tak sempat memasak, cari kedai berlauk. Disitu biasanya dijual banyak lauk termasuk menu sayur-sayuran dan boleh pilih.
Pernah dengar tak tentang Intternmittent Fasting (IF), Gie banyak share tentang IF ni. Gaya hidup IF ni sangat banyak mengubah corak pemakanan Gie sendiri. Sekarang ni boleh dikatakan hampir 7 kg sudah hilang sejak 3 bulan buat IF. Boleh klik Internmittent Fasting untuk ke entry berkaitan IF.

Selalu ramai yang keliru dengan mengatakan IF ialah sejenis diet. Sebenarnya IF ialah protokol sahaja, manakala Diet merupakan apa jenis makanan yang kita nak amalkan. 

Disebabkan kita cuba baiki kadar gula dlm darah, kita perlu elakkan karbo (refined carbs),  elakkan nasi, mee, roti, kek, kuih dll. Kalau tak mampu, boleh kurangkan kuantiti pengambilan makanan² sedemikian. Kalau sebelum ini makan nasi bertambah pinggan, cuba elakkan atau kurangkan. Kalau biasa 2 senduk nasi, cuba ambil sesenduk sahaja. Apapun, elakkan makanan² itu di peringkat permulaan diet adalah sangat penting dan sangat membantu kita turunkan berat.



Selain buat IF dan jaga pemakanan, pengambilan vitamin  juga penting supaya kita kurus dengan cepat, selamat, berkesan dan badan mempunyai nutrien yang cukup. Takdelah bila kurus kulit kelihatan kusam tak bermaya. 

Gie share sedikit vitamin yang membantu anda kurus dengan cepat tapi selamat. 



Cara terbaik kurus dengan cepat adalah Gabungan Internmittent Fasting dan Pengambilan suplemen adalah cara yang terbaik. Dan pemilihan vitamin Shaklee adalah pilihan yang TEPAT kerana ia terbukti selamat dan berkesan. InshaAllah.

#Blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
#duitrayaawalshaklee
#SetRahmahShaklee2023

Berminat atau ada sebarang pertanyaan bagi mendapatkan produk shaklee ini anda boleh hubungi saya melalui:


(Gie Fauzieyah)
PM,Whatsapp : 013-982 2721
ID Shaklee: 912406
Emel:giefauziah@gmail.com
Facebook : Giefauzieyah


Konsultansi sebelum dan selepas pembelian akan diberikan Secara PERCUMA kepada Anda! semestinya TAWARAN harga menarik dari saya.





cara join shaklee

You May Also Like

0 comments